Före & Efter

Vad jag vill se i en fotoblogg jag ska fastna för är bland annat Före & Efter-bilder. Jag tycker det är intressant att se hur bilden såg ut i kameran vid fototillfället, och inte bara den färdigredigerade bilden.

Oftast när jag redigerar en bild gör jag inte så mycket mer än ökar intensiteten och kontrasten, kurvor, och lägger på skärpa.

Det finns fall då man inte lyckas få rätt exponering i kameran men ändå vill försöka rädda bilden, och då krävs det lite mer jobb. Jag tycker inte att det blir tillräckligt bra kvalitet på bilden då, som när man fotar bilden rätt från början. Men är det ”bara” en vardagsbild för hemma-albumet och Juno t.ex. gjort någon oslagbar min så kan det vara värt ett försök, och så får man ta att det inte är en toppkvalitetsbild.

Nedan ser ni först bilden i Raw-format. Vilket innebär en helt obearbetad bild direkt ur kameran. (Raw är ungefär som ett digitalt negativ, ingen automatisk redigering görs av kameran som med en bild fotad i Jpeg-format).
Och så ser ni min färdigredigerade bild.

Min Redigering:
Ökar intensiteten och kontrasten i Camera Raw
Kurvor i Photoshop
Förminskar för webben
Filter-Skärpa-Oskarp mask

Jag lägger även in copyrightinformation i filen. Det gör man i Photoshop under Arkiv, Filinformation.

Jag sparar alltid två versioner av samma bild.
En för utskrifter och en för webben. Web-bilderna sparar jag i ”Spara för webb och enheter”, jag väljer Jpeg och bikubisk skarpare som kvalitet.

Nu är detta rätt många steg att gå igenom för varje bild, trots att det bara är en enkel och min vanligaste redigering. Som tur är finns det tidssparande och väldigt smarta funktioner i Photoshop att ta till om man redigerar väldigt många bilder, men de tar jag upp en annan gång om intresse finns!

3 thoughts on “Före & Efter

  1. Pingback: Raw och Jpeg direkt ur kameran «

kommentera mera!

