Hemmastudio med naturligt ljus

När jag fotade Max så riggade vi en liten hemmastudio med naturligt ljus. Vi höll till hemma hos Max, där de håller på och bygger övervåning, precis som vi. Och i ett av rummen spände vi upp ett vitt lakan mitt emot ett fönster och så lade vi en mysig vit pläd på golvet. Det blev jättefina bilder med fint ljus, men det krävdes lite mer efterredigering än vanligt för att få till resultatet jag var ute efter.

För att få bort skuggor som blir i lakanet så ljusade jag upp bilderna rätt rejält, inte bara med intensiteten utan jag ökade även exponeringen.

Varför överexponerar jag då inte bilden från början i kameran?
Jag tycker att det är lättare att få till en bra ljusbalans från en lite för mörk bild, än från en som blivit för ljus från början, vilket skulle krävas för att få bort skuggorna i lakanet.
Att redigera en överexponerad bild till att bli mörkare är inte alltid lika lätt då programmet du redigerar i inte kan se några detaljer i bilden att redigera – det ser bara en vit plan yta där det är utfrätt, vilket det lätt blir då man fotar vita partier.

Jag gillar ljusa bilder, lite överexponerade. Och bilderna på Max tycker jag gör sig väldigt bra till så kallad High-Keyredigering. Jag kommer visa ett inlägg med en High-Keyredigering senare i veckan, då får ni även se en bild från Max fotografering helt oredigerad. Nedan ser ni bilderna så som de redigerades och gavs till familjen.

kommentera mera!

