Soft Redigering

Kommentera gärna och fråga nåt ni undrar över kring foto eller redigering, eller berätta vad ni vill att jag ska tipsa om, och så svarar jag om jag kan. :)

Här kommer en bild som jag gjort en väldigt enkel redigering på.
Det är en bild tagen i somras på sötaste Juni!

Jag grundredigerade den som vanligt och sedan lade jag på ett lager med fyllnadsfärg, Ny fyllning-Enfärgad. Man klickar längst ner i lagerlisten i Photoshop, på knappen som ser ut som en hälften svart-hälften vit cirkel, och väljer Enfärgad högst upp i listen som kommer upp.

I rutan som kommer upp väljer man vilken färg man vill ha, detta gör att hela bilden blir täckt av färgen, men du drar ner opaciteten till att bilden syns så mycket som du vill. Du kan senare ändra färg om du ångrar dig, genom att dubbelklicka på färgrutan i färgfyllningslagret.

Färgfyllnaden gör att hela bilden ser dimmig ut, vilket jag inte vill.
För att måla fram de partier jag vill ska vara klara, som ansiktet och händerna, så använder jag mig av Suddgummit i vänsterpanelen. Färgfyllningslagret ska vara markerat eftersom det är det du vill sudda ut delar av.

Förgrundsfärgen måste vara ställd till svart, och opaciteten ställer jag från början kring 5 % när jag suddar ytterkanterna, men ökar på det efterhand för att inte få några hårda linjer, men ändå få igenom tillräckligt mycket från originalbilden från lagret under.

kommentera mera!

