Raw och Jpeg direkt ur kameran

Jag tänkte att det kanske kunde vara intressant att se tre versioner av samma bild, hur bilden ser ut tagen direkt ur kameran beroende på vilket format man fotar i!?

Jag fotar både i Jpeg och Raw, men använder bara Jpegvarianterna som visningsbilder när jag går igenom vilka som ska redigeras. Min dator kan inte förhandsvisa en Rawbild i standardprogrammen. Jag kan bläddra bland Rawbilderna i Photoshop (Bridge), men de filerna är så mycket större än Jpegbilderna så när jag ska gå igenom flera hundra bilder så hänger inte min slöa dator med. Alla sätt är ju bra utom de dåliga. :)

Här nedan ser ni samma bild i tre versioner, först oredigerad Jpeg (kameran lägger själv på skärpa o.s.v), sedan oredigerad Raw, och till sist den redigerade bilden där jag har gjort min standardredigering. Ni kan läsa om min standardredigering HÄR.

2 thoughts on “Raw och Jpeg direkt ur kameran

kommentera mera!

