Test av Close up filter

Förra veckan fick jag hem två Close up filter som jag beställt från Tvspelsweb.se. Close up filter är ett billigt alternativ till ett makro-objektiv!

Det är svårt att sätta skärpan, och ju högre styrka på filtret desto närmare motivet måste/kan du ha kameran. Jag har filtrena till mitt Canon 50mm f/1.4 vilket är ett väldigt bra objektiv, vanligtvis snabb autofokus o.s.v, men med filtren på fick jag ställa skärpan manuellt för att det skulle bli bra. Nu började det bli lite mörkt ute, och det kan hända att autofokusen funkar bättre i bättre ljusförhållanden.

På bilderna nedan ser ni hur nära man kommer motivet med endast 50mm-objektivet och med close up filter med styrkorna +4 och +10.

3 thoughts on “Test av Close up filter

kommentera mera!

